Cunoașterea de sine este un subiect tabu, mai ales printre familiile tradiționale românești, și mai ales printre bărbați, care sunt încurajați să fie puternici, să nu arate sentimente, emoții, pentru că asta ar însemna să fie slabi.

Nimic mai greșit.

Deși cultura românească și nu numai încurajează bărbații să fie bărbați și să n-arate niciun moment vreun semn de slăbiciune, adică emoție, are o tendință nedreaptă față de sexul masculin, planează asupra lor așteptări nerealiste.

Viața emoțională a unei persoane este în mare parte aceeași.

Emoțiile există și nu pot fi ignorate.

Emoțiile sunt mesageri ale nevoilor esențiale ale unui om.

Dacă îți negi emoțiile, te ignori pe tine însuți, te neglijezi. Dacă te neglijezi din punct de vedere emoțional poți să cazi foarte ușor în capcana anxietății și a depresiei.

A fi bărbat sau „bărbată” și de a nu arăta sau lăsa vreo emoție să treacă prin tine, înseamnă a fi o bombă cu ceas. Poți exploda în orice moment.

De aici și acele crize de furie pe care le ai și nu-ți explici de ce.

Acele emoții nu se risipesc în aer și tu mergi mai departe. Nu.

Acele emoții se acumulează în tine și tu ai o limită pe care o poți suporta. Dacă ai trecut de acel prag, vei avea una din două reacții :

1. Explodezi și au un episod de furie la adresa cuiva care nu are nicio vină;

2. Faci implozie și apar somatizările : dureri de cap, dureri de mușchi, dureri de burtă, indigestie, diaree, etc.

Ai să te întrebi acum care este calea.

Pași de urmat în Gestionarea Emoțiilor

1. Bagă în seama emoțiile

Calea de urmat este în primul rând de a da mai multă atenție emoțiilor atunci când apar.

Deci, bagă în seamă emoțiile! Nu le mai ignora. Dacă le ignori, faci explozie sau implozie.

Ignorarea sau evitarea nu este o armă bună de apărare psihică, uneori este eficientă, dar de cele mai multe ori nu este.

2. Stai și simte acea Emoție

Întinde-te în pat dacă ești acasă, mergi la toaletă dacă ești la serviciu sau un loc pe care-l consideri relativ sigur și oprește-te pentru un moment. Inspiră de 5 ori pe nas și expiră ușor pe gură.

Încearcă să te uiți într-un punct fix în jos sau închide ochii.

Întreabă-te sincer pe tine însuți : Ce emoție simt acum? De ce simt asta?

Vei observa că răspunsul va veni imediat. Primul răspuns pe care ți-l vei da va fi răspunsul potrivit.

Dacă în continuare ești neliniștit sau agitat, repetă exercițiul —) înseamnă că mai există o emoție sau poate două de fundal.

Emoțiile vin ca problemele în viață : la pachet!

Acest scurt exercițiu psihologic de auto-explorare a emoțiile are rolul de a te pune în contact cu tine, de a restabili conexiunea interioară cu sufletul tău, pe care ai pierdut-o și pe care nimeni nu te-a învățat să o gestionezi.

Nu e niciun secret că mulți oameni nu cunosc și nu recunosc emoții.

Așa cum am învățat și la formările și cursurile la care am participat, există oameni care nu știu să-și recunoască emoțiile și spun : mă simt nașpa, mă simt ciudat.

Nașpa și ciudat nu sunt emoții!

Emoții sunt pozitiv și negative.

Emoţii pozitive

Mă simt:

acceptat
aventuros
afectuos
viu
uimit
ambiţios
amuzat
frumos
curajos
calm
capabil
preţuit
confortabil
competent
adunat
încrezător
curajos
curios
încântat
dorit
determinat
nerăbdător
energic
entuziasmat
euforic
incitat
iertător
prietenos
împlinit
generos
bucuros
bun
recunoscător
fericit
optimist
loial
motivat
nostalgic
îngrijit
pasionat
liniştit
jucăuş
mulţumit
mândru
relaxat
uşurat
respectat
în siguranţă
satisfăcut
protejat
special
puternic
suportiv
compătimitor (milos)
gingaş
sensibil
triumfător
răspunzător
demn
merituos
lăudabil
extaziat
voios
iubit
amuzant important
inspirat iubitor

EMOTII NEGATIVE

Mă simt :

abandonat
temător
mustrat
agitat
singur
furios
anxios
angoasat
încordat
ruşinat
inadecvat
siderat
şocat
amarat
plictisit
vânat
izgonit
urmărit
alungat
îndepărtat
alergat
neastâmpărat
dispreţuit
dispreţuitor
mortificat
învins
degradat
obidit
abătut
necăjit
dependent
deprimat
disperat
disperant
plictisitor
distrus
devastat
dezamăgit
descurajat tulburat jenat

gol
înfuriat
golit
confuz
exasperat
exclus
expus
eşuat
murdar
jegos
stupid
înnebunit
îngrozit
frustrat
înfricoşat
superficial
vinovat
plin de ura
neajutorat
vidat
fără speranţă
înspăimântat
ostil
umilit
rânit
isteric
ignorat
inadecvat
incompetent
inconsolabil
incurabil
nedecis
ineficient
inferior
inhibat
nesigur
insuficient
inundat
iritat
terifiat tensionat dezgustat

mohorât
distrat
neatent
zăpăcit
neîncrezător
neatrăgător
nesigur
neconfortabil
îngrijorat
nemulţumit
neplăcut
fără valoare
neiubit
încordat
jalnic
copleşit
ameninţat
măcinat (de gânduri)
vulnerabil
prins în capcană
neapreciat
izolat
gelos
însingurat
pierdut
melancolic
demn de milă
mizerabil
neînţeles
neclar
nevoiaş
amorţit
obligat
indignat
depăşit
panicat
patetic
pesimist
plin de repulsie
speriat stresat

Tu, cum te simți? 

 

75You and 74 others55 comments6 sharesLikeCommentShare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *