Salut, 
Andrei sunt. 

Revin la ceas de dimineatta la tine, dupa cateva saptamani de tacere aici pe e-mail, m-am hotarat sa rup tacerea. 

Am tot incercat sa scriu de o saptamana incoace, dar mereu a intervenit cate ceva, lucru care mi-a tot adus frustrare. 

Cateodata lucrurile se leaga si vin de la sine, cateodata lucrurile merg pe dos, orice ai face, si exact acele lucruri iti aduc cele mai mari dureri de cap. 

Ce mi-a dat batai de cap in ultima vreme a fost aerul conditionat de la masina care m-a lasat exact pe centura Bucurestiului cand veneam inapoi acasa din vacanta. 
Am ajuns acasa bronzati bine pentru ca batea soarele fix in noi si ne simteam ca niste rosii intr-o sera. :))
Lovitura de gratie era cand incepea ploaia, inchideam geamurile si se abureau. 

Distratia cu aerul conditonat s-a prelungit… 

Am mers la un service, mi-au garantat ca problemele mele s-au rezolvat si … surpriza, in cateva zile, iarasi ramaneam fara aer conditionat. 

Am revenit la service, mi-au zis ca am de schimbat compresorul, dar nu stiu sigur. 

Mai sunt cateva zile pana la vacanta de la mare si inca mai conduc o sera mobila. 

Astfel de situatii tind sa scoata ce e mai rau din noi, si din mine in mod cert a stors cateva fire albe, dar si un nivel mai ridicat de stres. 
Cert e ca nu-mi place sa merg in service-uri, de fapt, nu cred ca sunt pe placul cuiva, dar sunt un rau necesar. 🙂

Aceste momente cand ne cresc nivelul de stres si care elibereaza adrenalina si cortizolul au nevoie si de un nivel la fel de mare de relaxare in contrapartida altminteri apar si efectele adverse :
– probleme cu stomacul si digestia; 
– esti mereu incordat, la limita, gata sa explodezi;
– somnul si calitatea lui sunt afectate. 

Am observat un tipar de gandire negativist in ceea ce ma priveste, dar care se repeta si in mintea multor cititori de pe pagina ”Jurnalul unui Psihoterapeut” , si anume, ruminatia. 

Așa c-am pus mana pe carti cum fac de fiecare data si am cautat studii de specialitate in domeniu pentru a intelege mai bine ce se afla in spatele acestor ganduri repetitive si negativiste care aduc neplaceri si nu solutii.. 

In studiul realizat de catre Kayla D. Willis și Harvey J.. Burnett de la Universitatea Andews USA, acestia au analizat corelatia dintre ruminatie, conceptul despre sine și reziliență, pe un esantion de 164 de studenți. 
Mai întâi vom lua fiecare concept în parte pentru a înțelege mai bine ce semnificație au și a fi mai ușor de înțeles.. 

Ruminația – este o metodă de coping care implică auto-reflecție și concentrare excesivă asupra aspectelor negative. 

Cercetările sugerează că persoanele care ruminează des sunt susceptibili la depresie, stres, anxietate, furie, o capacitate deficitară de rezolvare a problemelor, izolare socială,  motivației scăzută.
Tot ele sugerează că femeile sunt mai predispuse către ruminație decât bărbații. 

Hmm. 

Acest lucru mă face să râd acum : n-am crezut că am un suflet … de femeie. :))

Al doilea concept care este legat de ruminație este claritatea conceptului de sine, mai exact modul în care reușești să te simți tu însuți.
Acest mod prin care te simți tu însuți, practic simțul identității tale este relativ stabil în timp și este practic semnătura modului tău de-a fi. 
Claritatea conceptului de sine este corelată cu autoanaliza critică, practic e legată de acea trăsătură din tine prin care te analizezi constant. 
Conceptul de claritate de sine mai este corelat și cu stima de sine globală a unei persoane.

Din aceste motive claritatea conceptului de sine este deci corelată și cu : 
– tendințele personalității nevrotice; 
– extraversie;
– simptome depresive; 
– capacitatea de adaptare la stres pe termen lung; 
– ruminație. 

Practic, cu cât ai un simț al identității mai clar, cu cât ai o conexiune cu tine însuți și cu abilitățile tale, ai o stimă de sine mai ridicată, tendințe mai scăzute către ruminație și un nivel mai ridicat de adaptare la stres. 

A treia componentă a acestui cerc vicios al stresului și a capacității tale de adaptare la el este reziliența. 

Reziliența este capacitatea unei persoane de a gestiona experiențele de viață stresante. 

 Persoanele rezistente la stres sunt acele persoane care consideră că sunt în controlul vieții lor și a mediului în care trăiesc. 
Studiile au arătat că persoanele care ruminează des în urma unor situații stresante au o reziliență mai scăzută. 
Practic, dacă obișnuiești să întorci pe toate fețele o anumită situație stresantă în mod obsesiv și negativist nu ești o persoană rezilientă și deci nu ai o capacitate de rezistență la stres. 

Concluziile studiului mai sus enunțat au arătat că nivelurile mai mari de stres au fost corelate cu un  nivel de ruminație mai ridicată, un nivel scăzut a claritatății conceptului de sine și a rezilienței, în mod special în rândul femeilor. 

În concluzie, pentru a fi mai rezistent la stres și a avea o capacitate mai ridicatp de adaptare la situații de viață adeverse e nevoie să oprești sau să reduci ruminația.

Pentru asta am căutat să identific moduri psihologice practice prin care poți gândi sănătos și a găsi soluții simple când viața se întâmplă. 

9 Moduri prin care poți reduce nivelul de Ruminație (gândurile negative repetitive)

1) Distrage-ți atenția  – când începi să ruminezi, rupe cercul vicios și fă ceva care-ți place :

– uită-te la un film; 
– ieși la o plimbare pe afară; 
– uită-te la serialul preferat;
– sună un prieten.

2) Caută mental o soluție la problema care te afectează – pentru a rupe cercul vicios, e nevoie să faci un plan de bătaie pentru a rezolva problema. Poți face un scurt brainstorming pe o bucată de hârtie, să scrii absolut tot ce-ți trece prin minte ca soluție, iar apoi să o analizezi să vezi care e cea mai realistă. 

3) Treci la fapte – odată ce ai identificat soluție  mai sus, e nevoie să o pui în aplicare. 

4) Pune-ți la îndoială gândurile – gândurile negative pe care le ai care au un caracter obsesiv sunt distructive, îți strică starea de spirit, îți pot strica relațțiile cu oamenii apropiați dacă ești nervos și ai un tantrum.
Aceste gânduri dacă există nu înseamnă că sunt și reale, pune-le la îndoiala și fă-le testul realității :
„Oare prietenul meu cel mai bun Andrei, ce ar gândi dacă ar avea această problemă?”

5) Ajustează-ți așteptările față de viață – de obicei perfecționismul (despre care am tot vorbit), ne face viața grea, deoarce ne face să avem așteptări exagerate de la noi și de la ceilalți. Nu toți putem fi Einsten, Picasso sau un Ronaldă, fie nu avem abiliățile necesare, fie mediul în care trăim nu ne=a susținut de-așa natură.

Întreabă-te când vezi că îți faci planuri prea mărețe : „cât de probabil este ca eu să ajung următorul Freud în psihologie?”

6) Mărește-ți stima de sine : în loc să te concentrezi pe activitățile pe care nu știi să le faci, devino mai bun în lucrurile pe care știi deja să le faci și vei începe să te simți mai valoros și te vei simți mai bine în pielea ta, mai autentic. 

Aici am o surpriză pentru tine, te anunț oficial că aproape am terminat a treia carte scrisă de mine : ”Jurnalul Încrederii în Tine”, care urmărește prin studii, exerciții practice, loc pentru a scrie ca într-un jurnal personal, și experiențele mele de viață care mi-au pus la încercarea încrederea, să te ajute să-ți crești stima de sine pentru a trăi o viață mai simplă, mai frumoasă și mai autentică. 

Jurnalul încrederii în tine va ajunge si la tipar undeva în vara asta, te voi ține la curent!

7) Meditează – 
meditația sau mindfulness-ul este o metodă de a face pace cu tine, în tine și a reveni la rădăcinile tale. Caută pe youtube : Meditation, relaxation, etc.

8) Vorbește cu un prieten despre problemele tale –  suportul social este foarte important atunci când ne supără o problemă. Ești o ființă socială și ai nevoie să te exprimi, ai nevoie să te ușurezi și să fii înțeles, protejat de o altă ființă.
Nu mai ezita, pune mâna pe telefon și sună acum!

9) Încearcă terapia – vei învăța de la un specialist cum să te înțelegi mai bine și cum să afli ce se află în spatele grijilor dese pe care le ai, vei învăța să fii mai autentic, să te simți în sfârșit tu însuți. 

Până data viitoare, te rog să iei în serios exercițiile practice pe care ți le-am oferit și să auzim de bine!

Ești mai aproape de tine și de soluția problemelor tale decât crezi. 

Ești puternic, liniștit, calm, în control cu emoțiile tale. 

Oferă-ți șansa să fii tu, meriți. 

Întrebare de final : ce faci atunci când simți că lucrurile îți scapă de sub control?

Aștept un semn de la tine să știu că ești acolo și mă citești. 

Un weekend însorit, 

Andrei

3 Replies to “9 Moduri prin care poți reduce Gândurile Repetitive Negative

    1. Cred ca aceste gânduri negative vin și din pricina situațiilor neplăcute din viața noastră și după aceia noi le ntoarce pe toate pârtiile și gândim mereu la același gânduri negative din viiata noastră este foarte bun el articol supere

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *