Soarele tocmai a rasarit si pe strada mea.

In Galati tocmai a iesit soarele, desi azi dimineata ploua si ai fi zis ca azi va fi vremea mai urata decat atitudinea Danei Budeanu față de amețite. 

Iata ca suntem azi in Februarie intai si a trecut si Blue Monday, cea mai trista zi a anului. Cea mai trista pentru ca a venit dupa sarbatori, libere, relaxare, vacante, cadouri. Este o zi mai suparata decat Dana Budeanu in zilele ei bune. 

Ai sa crezi ca am ceva cu ea, dar nu, o zi doar ca sa-ti aduc zambetul pe buze, asa cu mi-a adus si mie soarele zambetul, vreau doar sa-ti intorc favorul. 

Persoanele meteosensibile sunt sigur c-au avut de tras in perioada asta, e o sensibilitate intr-adevar sa stai la „mana” vremii pentru a fi fericit. Aceasta sensibilitate este dezvoltata in special oamenilor cu tendinte caracteriale depresive, iar o accentuare in plus a vremii nefavorabile, aduce o accentuare si dispozitiei persoanei in cauza. 

„Depresia de iarna” a fost identificata pentru prima data de o echipa de cercetatori de la Institutul National de Sanatate Mintala din Statele Unite, in 1984. Acestia au descoperit ca tendinta de a avea o stare de spirit sezoniera se manifesta in grade diferite.

Te rog sa fii cu atat mai atent la starea ta actuala pentru a evita complicatiile (depresia). Daca identifici starile pe care le voi enumera mai jos, te rog sa apelezi la un psiholog. 

Simptomele depresiei de iarna (sezoniere) :

  • Somnolenta
  • Oboseala in timpul zilei
  • Cresterea in greutate
  • Apetitul sexual scazut
  • Tristete
  • Scaderea interesului pentru activitatile sociale
  • Lipsa energiei
  • Greutate la trezitul dimineata
  • Dificultate de a suporta temperaturi scazute
  • Nevoia de a manca mai mult
  • Evitarea socializarii (retragerea in sine, evitarea actiitatilor de socializare, pe seama frigului, ca pretext.

E bine să faci o distincție clară între simptomele de mai sus care sunt simptome depresive si simptomele de apatie inerente perioadei de iarnă, care sunt : 

     – gandire ingreunata datorita cresterii presiunii arteriale (temperatura scazuta provoaca asta); 
     – apatie (datorita zilelor innorate corpul secreta melatonina – substanta care provoaca somnolenta). 

Am să te rog să faci o scurtă analiză personală și să te gândești câte simptome din cele de mai sus ți se potrivesc. 
E foarte important să fii sincer cu tine și să iei în serios acest aspect. 
Dacă regăsești aceste aspecte în starea ta, daca te mai caracterizeaza si ganduri si sentimente negative de lipsa de sens, inutilitate, lipsa de valoare, tristete profunda, insingurare, incapacitatea de a te da jos din pat si de a indeplini cele mai simple activitati rutiniere, am să te rog să iei măsuri și să consulți de urgență un psiholog/psihoterapeut din orașul tău. 

Dacă, totuși, nu regăsești simptomele de mai sus, ci regăsești plăcere în activitățile obișnuite, si starea ta generală pusă obiectiv în balanță are mai multă înclinație înspre pozitiv, mergi la serviciu, îți îndeplinești îndatoririle familiale, și doar ai o lentoare, este ok, e doar o stare temporară și specifică perioadei de iarnă. 

Ce Măsuri Urgente poți lua în cazul în care ai detectat simptome ale depresiei Sezoniere 

1)Apelează la un psiholog/psihoterapeut pentru o consultație și o evaluare. Împreună puteți găsi soluții sănătoase prin care vei depăși starea în care te afli, există soluții pentru orice problemă, oricând. 

2)Monitorizează alimentația pe care o ai – dacă ai tendința de a apela des la fast food, încearcă să reduci acest comportament. Alimentele sănătoase aduc sănătate, o formă de invidiat organismului și o stare de bine datorită vitaminelor și a apei vii din ele. Poți încerca smoothie-uri din fructe congelate cu lapte de migdale dacă nu-ți plac fructele, salate la mese, ceai. 
   Ai tendința să apelezi la produse fast-food pentru că acea mâncare conține mult zahăr, iar zahărul se știe că poate crește nivelul de serotonina (substanta care ne da o stare de bine). Ca o alternativă, recomand consumul de banane și de ciocolată, în limite rezonabile, deoarece acestea conțin și ele serotonină. Îi vei da organismului ce-și dorește și rămâi și tu sănătos, win-win. 

3) Plimbări dese – cheia marilor succese – plimbările prin natură de fiecare dată când ai ocazia sunt foarte benefice. Poți renunța și la mașină pentru a te pune în mișcare și a lua lumină.
Si aici nu mă refeream la luatul luminii de Înviere. :)) 
Ai două beneficii la pachet, faci mișcare și în același timp, iei și lumină. Bine, poți să mai adaugi și economia de benzină. Încă o dată, ești pe plus, win-win. 

4)Socializează – dacă tot nu e frumos afară și nu ai posibilitatea să ieși din casă, poți să chemi prietenii la tine.
Poți chiar „resuscita” prietenii de care ai uitat, de care nu ai mai avut timp, poți închega relații.

Dacă gătești ceva bun, și știi să faci o ofertă bună, nu te vei lovi de un refuz, și alți oameni sunt în situația ta, nimeni nu-și face de cap iarna, vremea e aceeași pentru toată lumea. Consider această alternativă mai sănătoasă decât mersul în mall sau cumpăratul de haine compulsiv.

Știi vorba mea, cumpără o haină, ești fericit o zi, cumpără o mașină și ești fericit o lună, cumpără o casă, ești fericit un an, fă-ți un prieten și vei fi fericit o viață. 

5) Redu consumul de alcool – 
e ok să bei un pahar cu vin, nu e ok să consumi 10 pahare cu vin pe zi. Are calități benefici în cantități ok, te ajută să mai amorțești puțin din durerea zilei, dar nu rezolvă problema.

Și acum ajungem la partea mea preferată. 
Nu știu dacă știi, dar fac sală de la vârsta de 17 ani, am avut întreruperi de-a lungul timpului din diferite motrive, dar am încercat mereu să păstrez ritmul. Au trecut 17 ani și am s-o fac în continuare.
De mai bine de 5 ani de zile, am integrat alimentația sănătoasă și a fost un game changer. 

5) Mergi la sală – mișcarea activează într-adevăr hormonii fericirii, este dovedit științific de sute de studii și cercetări. Dacă nu mă crezi, te rog să cauți pe google „studies about exercise and serotonin”. 

Ok, ai să-mi spui că nu ai bani să mergi la sală.

Am să-ți spun că sigur banii tăi se duc în altă parte. 
Instalează-ți o aplicație și monitorizează finanțele pe care le ai. Sigur se duc pe țigări, KFC, MC Donalds, haine pe care le porți doar o dată, alcool.  

Pe scurt, mai taie din ele și hai la sală. 

Acum ai să-mi spui că nu îți place să mergi la sală, că nu e pentru tine.

Ok, am să-ți spun că poți să mergi la înnot, poți să mergi la zumba, aerobic.Sunt niște comunități de vis care se creează acolo. La sala unde merg eu in Galați am văzut un colectiv așa de frumos, le văd pe fete cum ies împreună în oraș, au și nume de echipă. Ba chiar, au și tricouri cu numele echipei, personalizate. Ba chiar, uite o oportunitate să-ți faci prieteni noi.

Adevărul e că poți să găsești mereu „N” motive pentru care să nu faci un lucru. 
Desigur, poate trece viața pe lângă tine, visele pe lângă tine și să ajungi un bătrânel care nu are ce povesti nepoților decât că tataia a avut o viață plină de greutăți. 

Ok, după cum văd eu lucrurile, ai două posibilități. 

Fie să te apuci acum de treabă, fie să citești în continuare ceea ce scriu eu și să lași pe mâine lucrurile. 

Așa c-am să te rog să te ridici, să te scuturi de praf și să mergi înainte, fără te uiți în urmă, ci doar înainte, pentru că înainte este singura direcție în care poți merge. 

Până data viitoare, nu pot să-ți urez decât succes și multă sănătate. 

Al tău, 
Andrei 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *