Timpul trece si nu iarta pe nimeni, nici macar pe mine sau pe tine.

Timpul trece si pe masura ce inaintezi in varsta, lucrurile pe care le simti si pe care le vezi, parca sa repeta. Parca situatiile prin care treci se aseamana uneori si pentru astfel de situatii stii ce ai de facut, ca sarcinile tale de serviciu pe care le stii pe de rost, caci ai ani vechime.

Experienta de viata este benefica oricui, te pui pe pilot automat in multe intamplari pe care le intalnesti si nu e nevoie sa iesi din zona de confort, stii exact ce ai de facut. Foarte simplu!

Am avut de-a lungul adolescentei mele fluctuatii serioase in privinta seriozitatii mele scolare, am avut perioade in care am invatat, am fost serios, pana in clasa a 4 a am fost un elev eminent, insa prin 96 a murit bunicul meu, si am avut un gen de depresie.

Nu numai ca am avut de trecut peste moartea bunicului meu de unul singur in ziua de dupa moartea lui, caci mama mea a vrut sa ramana singura atunci, si m-a lasat la casa bunicului meu cu niste rude pe care nu le mai vazusem de ani de zile si niste vecini, insa eu nu-mi doream decat sa raman cu ea, m-am simtit abandonat exact atunci cand aveam nevoie mai multa de ea. Am dormit in casa unde statuse bunicul meu, casa care nu-mi era atat de familiara, si cu niste oameni straini.

Ea s-a dus la apartamentul unde noi stateam, a stat cu matusile mele, probabil nu a vrut s-o vad atat de afectata.

Nu mai retin pentru cate zile am stat singur, dar imi aduc aminte faptul ca ne-am reintalnit la inmormantarea bunicului, ne-am luat in brate, si am inceput sa plangem amandoi uitandu-ne la bunicul care se stinsese.


Ce te faci insa atunci cand experienta ta de viata sta in calea dezvoltarii tale personale?

Experienta ta de viata se axeaza pe convingerile tale despre viata, acele mici experiente, adunate caramida cu caramida, care au pus bazele gandirii tale actuale.

Modul in care actioneaza Convingerile Tale – Schemele Cognitive

Informatia externa o filtrezi prin intermediul schemelor cognitive de natura inconstienta . Aceste scheme structureaza conceptia ta despre lume, accepti anumite informatii, Ie refuzi sau Ie deformezi pe altele.

Schemele cognitive nu sunt altceva decat sisteme de credinte si atitudini care formeaza stilul tau personal de evaluare a realitatii.

Istoricul Convingerilor tale Personale


Acest sistem de atitudini si credinte a fost dezvoltat in copilairie
in functie de interactiunile cu figurile parentale si de psihotraumele
suferite.

Astfel, de piIda, un copil ai carui parinti I-au abandonat isi
poate forma o schema cognitiva de genul urmator:


Daca am fost abandonat inseamna ca sunt lipsit de valoare si
eu sunt vinovat de faptul ca ceilalti ma parasesc
” (M egg 1e, 1990,
p. 68).

Schema cognitiva ramane in stare latenta, dar, de fiecare
data cand adultul se va simti singur sau va trai o situatie de
despartire, el se va simti trist si vinovat fara sa inteleaga de ce.

In acest caz, evenimentul actual va reactiva vechea schema cognitiva
inconstienta, care va declansa sentimentele de tristete si vinovatie.

Tipuri de Convingeri prin care te Autosabotezi

Albert Ellis (1977), fondatorul psihoterapiei rational-
emotive(RET), a evidentiat cateva tipuri de Convingeri absolutiste
(„trebuie cu orice pret”) cu care oamenii se autoperturba
permanent (dupa Me g g 1e, 1990, p. 74):

  1. „Trebuie sa fiu bun, perfect, pentru ca altfel nu valorez nimic”;

  2. „Toti ceilalti trebuie sa fie buni si sa se poarte ireprosabil cu
mine. Daca ei nu se comporta astfel, inseamna ca nu merit”.

  3.”Conditiile economice, politice, sociale si de mediu in care traiesc
trebuie sa fie astfel aranjate incat sa mi se indeplineasca toate
dorintele
” .
4.”Oare nu este ingrozitor faptul ca aceste conditii sunt rele ~i ma
frustreaza?”
5. „Nu pot sa suport acest lucru”.

Bibliografie : Irina Holdevici – Psihoterapii Scurte

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *