M-am trezit atat de binedispus zilele acestea, incat incep sa analizez ce s-a schimbat si cum am reusit sa scap de anxietatea pe care uneori o resimteam, mai ales dimineata.

M-am uitat la ceas cand m-am trezit, era trecut de ora 8, sotia mea abia se daduse jos din pat, dar eu am ramas, caci sunt in concediu. Deci, iata explicatia filosofica pentru care am scapat de emotiile inerente diminetii pe care le are pana la urma orice om.


M-am dat jos din pat si am deschis geamul, am respirat adanc aerul placut si proaspat ce venea de afara, am admirat tabloul alb si am inceput sa simt propria-mi fiinta fericita, nu am mai simtit de ceva vreme asta, de regula, sunt ca la un maraton cand lucrez, am multe sarcini de indeplinit, iar inainte de-a pleca la serviciu simt teama anticipativa – anxietate – pentru ca niciodata nu stiu ce se va intampla, nicio zi nu arata ca alta, uneori m-am trezit ca a trebuit sa plec din localitate si m-am intors a doua zi dimineata, e imprevizibila natura serviciului meu. 

Anxietatea mea e relativ in limite normale, caci oamenii au nevoie de previzibilitate, au nevoie de rutina, au nevoie sa simta ca sunt in controlul vietii lor, iar cand ai un serviciu imprevizibil mereu, ai emotii anticipative.


Merg usor prin casa si ma iau dupa mirosul de cafea, sotia mea a fost o draguta si mi-a lasat cafeaua facuta la espressor, asa cum imi place mie, cu lapte condensat si aroma de irish.

Asa cum am mai scris in alte postari, sunt de conceptia ca o minte sanatoasa nu poate incapea intr-un corp nesanatos, astfel ca in aceasta perioada sunt la regim de dupa sarbatori, ce l-am implementat ca un stil de viata, tin intermitent fasting – post intermitent, adica 16 ore nu mananc si 8 ore mananc, anul trecut a facut miracole pentru mine, am scapat de grasimea nedorita in 3 luni de zile, intr-un ritm chiar decent, nici prea alert, nici prea indelungat.. Te poti documenta pe tema asta cautand pe google : intermitent fasting. 🙂


Gust din cafeaua aburinda pe care am incalzit-o la cuptorul cu microunde :)) si ma uit pe telefon, am pus o gluma pe pagina de facebook a canalului Jurnalul unui Psihoterapeut (pe care o poti gasi cu un click aici —) https://www.facebook.com/Jurnalul-Unui-Psihoterapeut-1115203815281661/?ref=bookmarks) , si ma amuz teribil sa vad ce reactii au oamenii la postarea cu Iliescu, mai mai sa scap cafeaua pe mine :))

Revin cu ceasca de cafea aburinda la laptop si mai resimt mici episoade de teama anticipativa, o obisnuinta a mintii mele parca rutinica. Astazi vreau sa iti vorbesc despre anxietate si teama, caci e un subiect de care te lovesti zilnic, toti avem fobii si blocaje, sunt multe lucruri de care ne este teama, fie ca ne e teama de moarte, fie ca ne e teama de caini sau chiar de sef. Te invit la o explorare stiintifica, riguroasa, cu exemple si solutii despre frica si anxietate, insight-uri profunde si metode de a scapa de blocaje.

Conform DSM 5, frica reprezinta raspunsul emotional la un pericol iminent real sau presupus, iar anxietatea reprezinta anticiparea unui pericol. Manifestarile celor 2 sunt diferite.

Frica este asociata cu cresteri rapide ale stimularii vegetative, acea reactie lupta sau fugi de pericol despre care ti-am facut vorbire data trecuta (articolul il gasesti cu un click aici ) .
Anxietatea este asociata cu tensiune musculara si vigilenta, si un comportament precaut si evitant.

Cele 2 reactii de mai sus sunt atenuate prin evitare.

Frica sau anxietatea netratate duc la atacuri de panică, fiind un tip particular de frică.


Frica sau anxietatea trec de pragul normal (al stresului), pe care orice om le resimte cand persista (mai mult de 6 luni), se repeta si au o intensitate evident ridicata.
Tulburările anxioase apar mai mult la femei decat la barbati (raport de 2:1), si se dezvolta din copilarie, si persista, daca nu sunt tratate.

Diagnosticul acestor tulburari este pus de un specialist – medic psihiatru – după ce se scot din calcul :
– efectele fiziologice ale unui medicament;
– efectele fiziologice ale unei afectiuni medicale;
-efectele fiziologice ale unei tulburari psihice diferite.


Exista mai multe tipuri de anxietati, de exemplu, individul cu anxietate de separare prezinta frică legate de despărțirea de persoanele dragi, la un nivel inadecvat pentru vârsta sa. Sunt prezente aici frica sau anxietatea privind pericolul la care ar putea fi supuse persoanele de atasament, evenimente care ar putea duce la pierderea sau separarea de acestea sau frica de a fi respinsi, cu simptome specifice – cosmaruri sau alte simptome somatice ce creeaza disconfort. Aceste simptome apar in copilarie de regula, dar apar si la adulti.


Un alt exemplu sunt indivizii cu fobie specifica care se tem sau sunt anxiosi in prezenta unor obiecte sau situatii sau evita aceste situatii.
Frica, anxietatea sau evitarea la acesti indivizi sunt induse imediat de situatia fobica si au o manifestare prelungita si disproportionata fata de riscul real pe care il implica.


Si un exemplu destul de des intalnit, tulburarea anxioasa sociala, individul se teme sau este anxios in interactiunile sociale, si in situatiile in care este posibil sa fie criticat sau evita aceste situatii. Situatiile sociale despre care vorbim sunt : intalnirea unor oameni necunoscuti, atunci cand trebuie sa vorbeasca in public. Din punct de vedere psihologic, ideile din mintea sa care ii provoaca aceste reactii sunt : evaluarea negativa din partea celorlalti, teama de a fi ridicol, umil sau respins, sau teama de a-i jigni pe ceilalti.
Fobiile pot capata forme variate si sunt nelimitate, pot privi : animale, inaltimea, zborul cu avionul, fobia de a folosi liftul, fobia de paianjeni, s.a.m.d. 
Teama mea legata de serviciu si imprevibizilitatea sa, de exemplu, poate fi un indiciu al unei anxietati generalizate, dar ca sa fie asa e nevoie sa indeplineasca anumite conditii, care in cazul meu nu se confirma.
Anxietatea generalizata prezinta urmatoarele caracteristici :
– neliniste;
– senzatie de agitatie;
– nervozitate;
– senzatie de oboseala;
– dificultati de concentrare;
– senzatia de vid mental;
– iritabilitate;
– tensiune musculară;
– perturbari ale somnului.

2 Metode prin care poti atenua simptomele de frica sau anxietate

1. Confruntarea directa cu frica


Cunoscutul psiholog Meggle relata faptul ca a avut un pacient cu fobie de locuri inalte: etaje superioare, poduri, pasarele, balcoane
etc.
El i-a cerut pacientului sa se urce pe un dig foarte inalt din port si sa ramana acolo timp de 45 de minute, dupa care sa-i telefoneze
psihoterapeutului.
Pacientul a relatat faptul ca primele 10 minute au fost Ingrozitoare, mai ales datorita faptului ca oamenii se Intrebau
ce face individul acela care sta intcpenit pc dig. Treptat, musculatura pacientului s-a relaxat si senzatia de ameteala a disparut. Pacientului i-a facut chiar placere sa respire aerul marii si sa priveasca vapoarele in larg. Intorcandu-se acasa, pacientul a fost prins Intr-un blocaj de trafic pc un pod. Fericit fiind de faptul ca a trecut cu bine proba, in momentul in care a simtit ca i se declanseaza criza, a Inceput sa rada si si-a spus: „iar incep sa-mi fac singur figuri!”. Incepand din acel moment, fobia s-a vindecat.

2. Identifica-ti problema reala si inconstienta, nu cea de suprafata

Me g g I e (1990, p. 70) relateaza cazul unei paciente care suferea de dispareunie (durere in timpul actului sexual). Aceasta manifesta
dispozitie depresiva de aproximativ un an si punea la indoiala calitatile sale de sotie. Pacienta fusese victima unui viol la varsta
de 7 ani, dar ca nu reusea sa identifice legatura cauzala dintrc trauma suferita si tulburarile sexuale actuale pentru ca vaginismul
si depresia au survenit dupa multi ani de disnicie fericita, pacienta avand si doi copii.
Tulburarea sexuala se manifesta totdeauna in acelasi mod: pacienta dorea foarte mult sa faca dragoste cu sotul ei, se excita,
vaginul se lubrefia, dar imediat ea era cuprinsa de senti mente de tristete si teama, vaginul redevenea uscat si penetratia devenea foarte dureroasa.
Terapeutul i-a cerut sa se concetreze asupra seenei relatiilor sexuale si sa observe dacii inaintea aparitiei starii afective negative
nu-i apare vreo imagine sau vreun gand. Pacienta a identificat imaginea fotografica a violului suferit. Era un gand automat inconstient.
Dupa ce pacienta a identificat imagine a violului, ea a sesizat legatura dintre trauma suferita in copilarie si problemele actuale.
Pacienta a a reevaluat deciziile ei din copiliirie si a adoptat altele in hipnoza, mai potrivite pentru varsta adulta.
Vindecarea completa a avut loc in sapte sedinte de psihoterapie.

Iata ca exista speranta si in privinta fobiilor, limitarile, blocajelor tale si sunt aici sa te ajut sa ti-o aduc inapoi, dar e nevoie de munca, implicare si curaj, foarte mult curaj, pentru ca nu e usor sa te infrunti … pe tine!

Andrei Cătălin
Autorul Jurnalul unui Psihoterapeut

Dacă vrei să primești articole pe E-mail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *