Imi asum rolul acesta de ghid terapeutic in cunoasterea ta, deoarece am experienta in aceasta privinta, am 4 ani de zile de cand am intrat un proces elaborat de autocunoastere, si in acest sens, iti pot impartasi cateva trucuri in acest sens.

Te voi ajuta in demersul tau de a te cunoaste sa :

– accepti trairile tale profunde;
– accepti defectele pe care le ai;
– te iubesti pentru ceea ce esti;
– eviti in a te ambala intr-o eticheta de perfectionist;
– ii iubesti si sa-i accepti pe cei din jurul tau, chiar daca sunt diferiti;
– iti intaresti forta ta psihica.

Putin mai sus ti-am spus despre cunoasterea mea de sine, proces ce a inceput acum 4 ani de zile, moment in care am constientizat ca nu ma cunosc deloc, avand in vedere ca m-au ajuns din urma sentimente, resentimente, ura, frica, si frustrari.

Este destul de greu sa vorbesti despre tine, recunosc, mai ales in fata unor straini, si asta imi aduce aminte despre cursul meu de formare din weekend de la Iasi, unde am fost pus in situatia de a ma prezenta in fata noilor mei colegi si am crezut ca raman fara glas, lucru care nu mi s-a mai intamplat.

Este frustrant sa ajungi sa ramai fara glas cand te prezinti pe tine insuti, si asta m-a determinat sa incerc sa-mi dau seama ce m-a emotionat atat de tare incat sa fiu atat de inhibat.

Am analizat situatia si am constatat ca :

1) cei ce s-au prezentat inainte mea erau mult mai evoluati decat mine;
2) eu am ratat un curs in care ei au apucat sa se cunoasca;
3) mi-e greu sa fiu deschis din start fata de oaeni, datorita naturii serviciului pe care-l am, unde sunt nevoit sa fiu foarte atent in privinta oamenilor cu care intru in contact.
4) tendintele mele perfectioniste ma autosaboteaza, ceea ce ma determina sa-mi fac un scut in privinta identitatii mele. Deoarece personalitatea mea obsesiv-compulsiva presupune a trai cu sentimente de vinovatie si rusine, a te expune public inseamna a trai sentimente de rusine, si deci nu pot suporta sentimente de rusine suplimentare.

Te-ntrebi probabil de ce vorbesc despre mine, poate crezi ca folosesc aceasta platforma pentru a ma elibera de propriile frustrari.
Poate intr-o masura asa este, dar in acelasi timp, cel mai autentic mod de a invata pe cineva anumite lucruri este de a prezenta propriul tau caz, si automat cei ce te asculta se raporteaza ei insisi la situatia ta si fac legaturi logice cu propria lor situatie.
Daca ti-as da anumite indrumari fara a prezenta studii de caz, nu ar fi documentat mesajul, si ar parea ca sunt pur si simplu niste lucruri inventate.

 

 

Revenind la problema mea de-a ma prezenta in public din start de fata cu niste straini, as putea preciza ca teama de a vorbi in public este a doua dupa teama de moarte in psihicul uman.

Mai inainte de-a trage concluzii pripite, am mers si-am studiat daca intr-adevar ceea ce am experimentat eu a fost un soi de fobie sociala sau este o anxietate normala.

„Pentru cei mai multi oameni anumite situatii sociale precum vorbitul in public, mersul de unul singur la o intrunire sociala la care participa oameni cu care persoana nu este familiarizata induc un anumit nivel de anxietate. Anxietatea sociala normala dispare rapid in timpul evenimentului sau dupa incheierea acestuia si nu se declanseaza cu saptamani intregi inaintea acestuia.

In cazul persoanelor cu fobie sociala persoanele incep sa-si faca griji cu mult timp inainte, disconfortul se accentueaza pe masura ce situatia se prelungeste. Pot fi considerate fobii sociale timiditatea severa, anxietatea suparatoare.
Factorul cel mai important asociat cu aparitia fobiei sociale este o vulnerabilitate genetica fata de anxietate in general.

Hai sa exploram acum diferenta dintre normalitate si fobie.

Anxietate sociala normala

  • Toleranta rezonabila de a fi dezaprobat;
  • Dorinta moderata de a fi aprobat.
  • Anticiparea aprobarii;
  • Uitarea rapida a greselilor de tip social;
  • Cand nu e sigur, individul interpreteaza pozitiv reactia celorlalti.

Fobie sociala

  • Dorinta intensa sau nevoia de a fi aprobat
  • disconfort intens in a fi dezaprobat
  •  meditarea intensa asupra greselilor de tip social
  • cand nu e sigur, individul interpreteaza negativ
    reactia

 

Analizand lucrurile de mai sus, as putea sa spun ca nu am fobie sociala, ci o reactie de anxietate sociala normala.

Dar daca aveam o fobie sociala si aveam tendinta de a evita viitoare expuneri in public datorita temerii de a discuta ?

Ce solutii sunt pentru a trece peste o fobie (blocaj)?

Exista solutii, din fericire.

Din aceste considerente, acum imi fac temele minutios, si iti voi prezenta ceea ce invat eu la formarea complementara in psihoterapie cognitiv comportamentala

 

Metoda interpretarii gandirii gresite

Tocmai ti-am prezentat mai sus cum am identificat personal despre o eroare in gandirea subsemnatului.

Am crezut ca am o fobie sociala si ca nu am actionat cum se cuvine din punct de vedere social, insa ma incadrez in limita normalului.

Am sa personalizez metoda prin care gasim o gandire incorecta in cazul fobiei sociale.

„Cele mai frecvente erori de gandire in cazul fobiei sociale sunt urmatoarele:

citirea gandurilor („ei cred ca sunt o persoana plictisitoare”);
ghicirea viitorului („nu voi fi capabil sa iau cuvantul in public”);
catastrofizarea (voi scapa paharul din mana si voi face de ras);
personalizarea (ei nu mi se adreseaza, inseamna ca am spus ceva ce nu trebuie.) ”

Aceste erori de gandire de mai sus sunt intretinute de o serie de lucruri :

1) convingerile gresite legate de propria ta persoana („Sunt o persoana plicticoasa”; Nimeni nu ma agreeaza);

2) presupuneri eronate in plus (Daca le voi arata celorlalti ce simt, ei vor considera ca sunt incompetent; Daca nu ma voi exprima corect, ceilalti vor crede ca sunt nebun);

3) fixatii privind performantele proprii (Trebuie intotdeauna si cu orice pret sa par inteligent; Nu trebuie niciodata sa manifest vreun semn de anxietate);

Daca ai inteles cum functioneaza gandirea ta inconstienta (caci totul e pe pilot automat deja la varsta ta, dupa ani de zile in care ti-ai format aceste moduri de a interpreta lucrurile), iti va fi usor sa iti dai seama acum de unde vin anumite stari pe care nu le intelegi la tine.

Mai departe, iti voi prezenta metoda descoperirii dirijate pentru a te determina pe tine sa intelegi esenta modelului cognitiv al fobiei sociale.

Hai sa ne jucam putin cu o serie de intrebari care au rolul de a demonstra faptul ca majoritatea autoevaluarilor negative realizate de tine au la baza informatii cu continut pe care nu il percepi constient.

  • Ce dovezi ai ca ceilalti se uita la tine?
  • De unde stii ca ceilalti cred acestea despre tine? Ce dovezi ai?
    Ce ganduri iti trec prin minte atunci?
  • Ce faci pentru a schimba situatia? (a schimba modul in care ceilalti gandesc despre tine).
  • Faci ceva pentru a-ti controla anxietatea sau simptomele?
    Ce s-ar intampla daca nu ai face aceste lucruri? De unde stii ca se va intampla ceva rau?
  • Ce se intampla cu performantele tale atunci cand declansezi comportamentele de asigurare?
  • Ce se intampla cu preocuparile tale in legatura cu propria persoana atunci cand pui in actiune aceste comportamente?
  • Crezi ca vei fi capabil sa afli ce se petrece cu adevarat atata timp cat eviti situatiile sau intreprinzi anumite actiuni pentru a te proteja?
  • Daca te-ai concentra mai putin asupra propriei persoane in situatiile sociale, crezi ca acest lucru te-ar ajuta mai mult? In ce mod crezi ca te-ar ajuta?
  • Daca dupa ce ti-ai raspuns la intrebarile de mai sus ai constatat ca ai interpretat gresit lucrurile, inseamna ca ai aflat si cauza problemelor tale : tu.

La fel ca si tine, am fost pus deseori in situatia de a nu ma intelege, desi imi propusesem mental sa spun anumite lucruri atunci cand mi-a venit randul sa ma prezint la curs, mi-au iesit lucrurile altfel pe gura, tocmai din teama de expunere, si de a fi judecat si neacceptat.

Chiar daca ai descoperit ca nu ai o fobie sociala, asa cum am coincluzionat si eu in cazul meu, ai nevoie sa-ti pui aceste intrebari pentru a fi mai placut data viitoare cand vei fi obligat sa vorbesti in public.

Chiar si-n aceste conditii in care am fost pus in situatie de a vorbi in public in fata unor necunoscuti, recunosc faptul ca sunt mult mai bine pregatit decat acum 12 ani cand lucram la un dealer Skoda din oras, si in primele mele sedinte lunare cand luam cuvantul ma inroseam tot si nu reuseam sa spun ce am in minte, e un pas in plus, recunosc.

Cu aceasta ultima concluzie pe care am infatisat-o acum, am realizat faptul ca ma descurc mult mai bine social decat o faceam acum cativa ani de zile, deci am identificat iarasi o eroare de gandire privind comparatia mea cu un alt eu mai bun, care de fapt, nu a existat, acum sunt cea mai buna versiune a mea.

2 Replies to “Cum sa treci victorios peste frica de a Vorbi in Public

  1. Ti-ai pierdut din credibilitate cu cele 2 greseli de scriere din prima frază.
    Apoi ti-ai pierdut-o de tot, sustinand ca tu esti obsesiv compulsiv si ca intelegi condiția.
    Un obsesiv ar fi citit de 10 ori, înainte să publice articolul.

  2. Buna, Ecaterina! Multumesc pentru spiritul de observatie! Iti voi explica unde ma incadrez eu Exista 2 tipuri de obsesivi-conpulsivi : 1) cei ce verifica un lucru de f multe ori inainte de a-l face si intarzie sa-l faca; 2) cei ce actioneaza Impulsiv, din temerea de a fi judecati pentru decizia lor, luata in graba, si nefiind capabili sa simta o rusine in plus pentru asumare unei decizii. Desi ideea de a ma verifica daca eu sunt autentic sau nu e normala, modalitatea in care ai facut observatia e destul de acida, iar acest simt intens de critica ce il manifesti poate proveni dintr-un sentiment de grandomanie. Grandomania ce se traduce prin : eu cel criticat sunt inferior, tu esti superioara. Bine ai venit in clubul obsesiv-compulsivilor. 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *